(98) 913 687 4610
 ایران، یزد
آباده شهر منبت و گیوه | سوغات و صنایع دستی آباده

سوغات آباده

سوغات و صنایع دستی آباده


10 سوغاتی پرطرفدار آباده از منبت‌کاری تا گیوه


شهرستان آباده یکی از شهرستان‌های استان فارس ایران است و در بین چهار مرکز جمعیتی و فرهنگی شیراز، کرمان، یزد و اصفهان قرار گرفته است. از جاذبه‌های گردشگری آباده می‌توان به کاروانسرای ایزدخواست، سد ساسانی ایزدخواست، تیمچه صرافیان، کاروانسرای خان خوره، عمارت کلاه فرنگی و قلعه ایزدخواست اشاره کرد. سوغات را چکیده فرهنگ و آداب و رسوم هر خطه می‌دانند و خرید آن علاوه بر کمک به اقتصاد سنتی و معیشتی مردم آن منطقه، خاطره سفر را ثبت و ضبط می‌کند. از سوغات صنایع دستی آباده می‌توان منبت‌کاری، قالی، گیوه، خاتم و خراطی را نام برد. سفیدآب از دیگر سوغات آباده به شمار می‌رود. شهر آباده در تیرماه 1397 از سوی شورای جهانی صنایع دستی به عنوان شهر جهانی منبت ثبت شد.

منبت کاری آباده | سوغات و صنایع دستی آباده

سوغات آباده- منبت‌کاری

منبت‌کاری آباده

یکی از صنایع دستی مردم آباده، هنر منبت‌کاری است که در این شهر قدمتی بسیار دیرینه دارد و مردم آباده در این حرفه صاحب سبک و اصالت هستند. هنر منبت آباده، به عنوان یکی از آثار فرهنگی ایران، در ثبت ملی قرار گرفته است و در تیرماه سال 1397، شهر آباده توسط شورای جهانی صنایع دستی به عنوان پایتخت منبت جهان ثبت شد. منبت‌کاری‌های کاخ مرمر، به دست هنرمندانی همچون استاد احمد امامی که اهل آباده بودند، انجام شده است. با توجه به تاریخچه و ارزش این هنر در آباده، این شهر امروزه یکی از مراکز تولید منبت در ایران به شمار می‌رود و منبت‌کاری یکی از سوغاتی‌های ارزشمند آباده محسوب می‌شود.

خراطی آباده | سوغات و صنایع دستی آباده

سوغات آباده- خراطی آباده

خراطی آباده

خراطی یکی از روش‌های ساخت محصولات چوبی است که با استفاده از ابزارهای خاص، مانند تراشکاری، شکل دهی می‌شود. این روش برای ساخت اشیایی نظیر قلیان، گهواره، پایه آباژور، پایه میز، دسته کتری، دسته مغار، دسته پیچ گوشتی، بافور، شمعدان و ظروف مختلف استفاده می‌شود. در کنار منبت کاری، خراطی چوب نیز یکی از جذابیت‌های صنایع دستی آباده است که بسیاری از گردشگران و بازدیدکنندگان این شهر، به دنبال تهیه آن به عنوان یکی از سوغات محلی هستند.

قالی آباده | سوغات و صنایع دستی آباده

سوغات آباده- قالی آباده

قالی آباده

قالی‌بافی یکی از صنایع دستی مهم و سنتی آباده فارس است که در آن از نخ و پشم، فرش و تابلوفرش بافته می‌شود. هنر قالی‌بافی در آباده ریشه در فرهنگ عشایری مردم این منطقه دارد و قالی‌های آباده مملو از نقش‌های انتزاعی عشایری می‌باشد. قالی آباده، به عنوان یکی از نمادهای فرهنگی این شهر، در سطح کشور شناخته شده است و به عنوان یکی از سوغات محلی، برای گردشگران و علاقه‌مندان به هنر و فرهنگ محلی، جذابیت دارد.

قاشق منبت آباده | سوغات و صنایع دستی آباده

سوغات آباده- قاشق منبت

قاشق منبت آباده

قاشق‌های شربت‌خوری منبت آباده یکی از صنایع دستی این شهر هستند که از چوب بلوط یا چنار و با استفاده از تکنیک منبت‌کاری ساخته می‌شوند. قاشق‌های شربت‌خوری منبت آباده به دلیل ظاهر زیبا و منحصر به فردشان، شهرت جهانی پیدا کرده‌اند و به عنوان یکی از سوغات محلی آباده، مورد توجه علاقه‌مندان به هنر و صنایع دستی قرار گرفته اند. به دلیل ارزش تاریخی و هنری آنها، تقریبا هیچ موزه یا کلکسیون چوبی وجود ندارد که از این قاشق‌ها برای تزئین در آن استفاده نشده باشد.

سفیدآب آباده | سوغات و صنایع دستی آباده

سوغات آباده- سفیدآب

سفیدآب آباده | روشور

یکی دیگر از سوغات معروف آباده، سفیدآب یا روشور است که نوعی لایه بردار طبیعی پوست بدن بر پایه چربی حیوانی است که به طور سنتی در ایران معمولا به شکل قرص‌های سفیدرنگ است و هنگام استحمام به کار گرفته می‌شود.

گیوه آباده | سوغات و صنایع دستی آباده

سوغات آباده- گیوه

گیوه آباده

یکی از شغل‌های مردم آباده گیوه‌دوزی است. گیوه آباده از نوع گیوه ملکی است. این گیوه‌ها سفید رنگ و نوک عقابی هستند. گیوه‌های آباده در نهایت ظرافت و استحکام و دقت تهیه و در نوع خود بی‌نظیر است.

ساز موسیقی آباده | سوغات و صنایع دستی آباده

سوغات آباده- ساز موسیقی

ساز موسیقی آباده

گیتار، تار، سنتور، کمانچه و دیگر ادوات موسیقی در کارگاه‌های ساخت ساز موسیقی اباده تولید می‌شوند.

پسته آباده | سوغات و صنایع دستی آباده

سوغات آباده- پسته

پسته آباده

بالای 300 هکتار باغ پسته در شهرستان آباده وجود دارد که انواع پسته کله قوچی، احمدآقایی، فندقی و اکبری در آنها تولید می‌شود.

میوه‌های آباده | سوغات و صنایع دستی آباده

سوغات آباده- میوه

میوه‌های آباده

پسته، گردو و بادام از جمله میوه‌های آجیلی شهرستان آباده هستند که با کیفیت بالایی تولید شده و ظرفیت‌های توسعه و ارزآوری را دارند. همچنین انار، انگور، زردآلو، آلوسیاه، گوجه باغی و شلیل از میوه‌های باغی شهر آباده است.

گیاهان دارویی آباده | سوغات و صنایع دستی آباده

سوغات آباده- گیاهان دارویی

گیاهان دارویی آباده

با توجه به محدودیت منابع آب‌های زیر زمینی، کاشت و توسعه گیاهان دارویی با هدف افزایش بهره‌وری آب در مزارع کشاورزی شهرستان آباده به طور جدی مورد توجه قرار گرفته است. اقلیم شهرستان آباده یکی از مناسب‌ترین اقلیم‌ها برای پرورش گیاهان دارویی مانند گل‌گاوزبان، کاسنی و اسطوخودوس است.

شهرهای اطراف آباده فارس | سوغات ایزخواست

ایزخواست، اولین بنای چند طبقه ای جهان

سوغات ایزخواست

شهر تاریخی ایزدخواست در شمال استان فارس و در بخش مرکزی شهرستان آباده قرار دارد. شهری که در طول تاریخ، شاهد سلسله‌های مختلفی بوده و یادگارهای بسیاری هم از دوره‌های مختلف تمدن ایران دارد. بیشتر ایزدخواستی‌ها از لحاظ قومی فارس (تاجیک) و از نظر نژادی آریایی هستند. زبان مردم ایزدخواست فارسی با لهجه ایزدخواستی است. قلعه ایزدخواست از دوره ساسانی، کاروانسرای ایزدخواست، پل ایزدخواست و سد قوسی ایزدخواست از آثار باستانی معروف ایزدخواست هستند. ایزدخواست از قدیمی‌ترین مناطق کشاورزی ایران است و کشاورزی و دامداری آن ریشه در سه هزار سال قبل دارد. از سوغات ایزدخواست می‌توان به محصولات باغی مانند انگور، هلو، سیب،آلبالو، توت سیاه و سفید، گیلاس، گردو، بادام و زردآلو اشاره نمود. مهمترین محصولات کشاورزی ایزدخواست شامل گندم، صیفی‌جات و ذرت علوفه‌ای است.

شهرهای اطراف آباده فارس | سوغات اقلید

طبیعت بکر اقلید

سوغات اقلید

شهر اقلید در شمال استان فارس و در جنوب شهرستان آباده قرار دارد. حوض دختر گبر، کاروانسرای کناس، روستای آسپاس، امامزاده سید محمد، چشمه محمد رسول‌الله، تنگ براق، دریاچه کافتر، رودخانه کر، چشمه بالنگان و تفرجگاه چغر سیاه از جاهای دیدنی و تفریحی اقلید هستند. سوغات خوراکی اقلید شامل گردو، قصبک، انواع سبزی‌جات و سوغات صنایع دستی این شهر شامل گلیم، قالی و گبه است. .

شهرهای اطراف آباده فارس | سوغات و صنایع دستی صغاد

جشنواره انگور صغاد

سوغات صغاد

صغاد یکی از شهرهای شهرستان آباده است که در ده کیلومتری آن و در ۲۸۰ کیلومتری شمال شیراز قرار دارد. از مکان‌های دیدنی آن می‌توان به امامزاده حسن، کوچه باغ‌های باصفا و آب معدنی باقرباد اشاره کرد. سوغات شهر صغاد شامل انواع انگور از نوع رطبی، شاهانی، ریش بابا، عسکری، یاقوتی و بوناتی می‌باشد.

پرسش‌های متداول


از آباده چه بخریم؟

در سفر به آباده، سفیدآب، قاشق چوبی منبت‌کاری و گیوه را می‌توانید به عنوان سوغات بخرید.


سوغات صنایع دستی آباده کدامند؟

منبت‌کاری، خراطی، قالی‌بافی از صنایع دستی معروف آباده هستند.

متن دیدگاه

کامنت کاربر

مهدی

گیوه آباده منحصر یه فرد است. که در دو نوع ملکی. وشیون با دست وکیفیت بالا تولید میشود. . گیوه های تصویر که گذاشته آید . از گیو ه های صنعتی ارزان قیمت است..

ماه رمضان در کشورهای مختلف

رمضان در کشورهای مختلف

سفره افطار، تزیین خیابان ها
جشنواره رمضان

جشنواره رمضان

هالووین در کشورهای مختلف

هالووین در کشورهای مختلف

معرفی 20 فستیوال هالووینی
جشنواره هالووین

فستیوال هالووین

زمستان در کشورهای مختلف

زمستان در کشورهای مختلف

معرفی 20 فستیوال برفی
جشنواره برفی

فستیوال زمستانی

روز ولنتاین در کشورهای مختلف

ولنتاین در کشورهای مختلف

معرفی 23 فستیوال ولنتاینی
شب یلدا در کشورهای مختلف

یلدا در کشورهای مختلف

آشنایی با 21 فستیوال یلدایی
جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان

جاهای دیدنی چابهار

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان
سوغات خوراکی و صنایع دستی چابهار

سوغات چابهار

از چابهار چه بخریم؟
سوغات خوراکی و صنایع دستی اصفهان

سوغات اصفهان

از اصفهان چه بخریم؟